Blad 1 verschil Exel 2010 - 2021

Copper Contributor

Net overgestapt van Excel 2010 naar 2021 dus probeer nog alle nieuwe opties uit.
Ik gebruik een Excel bestand met veel tabbladen, als optie aangestuurd door een menu blad met de link naar de andere bladen.
Dat kan natuurlijk ook via de tabbladen maar via het menu werkt makkelijker cq overzichtelijker.

Wat mij nu nieuw met 2021 opvalt dat er onder mijn bestand ook een blad 1 geopend is.
Ik snap dat als ik Excel als prg opstart dat hij opent met blad 1.
Maar als ik nu in 2021 mijn eigen bestand start zit er achter mijn werkbladen/tabs ook een blad 1.
Verschuif ik dus na selectie Excel met mijn geopende bestand naar een ander scherm blijft er ook een Excel met blad 1 staan op het eerste scherm.
Dit "probleem" had ik in mijn 2010 versie niet.
Waar/ hoe kan ik dit uitschakelen.

4 Replies
Dat zou niet moeten gebeuren, zodra je een bestand opent zou "Werkmap1" automatisch gesloten moeten worden
Blad1 doet mij denken dat je iets hebt staan in je XLSTART folder. Open verkenner en tik dit in de adresbalk en druk op Enter:

%appdata%\Microsoft\Excel\xlstart

Welke bestanden staan daar?

@Jan Karel PieterseDank voor uw snelle reactie.

In %appdata%\Microsoft\Excel\xlstart stonden

PERSONAL (automatisch opgeslagen) .xlsb
PERSONAL. XLSB

het openen van deze bestanden gaf dan 2 x Excel met blad1

Openen met "bestandsnaam"xlsm
geeft het echte document met daarachter 2 x blad1

*******************

PERSONAL (automatisch opgeslagen) .xlsb verwijdert

*******************

Openen met "bestandsnaam"xlsm
geeft nu het echte document met daarachter 1 x blad1Het echte doc met daarachter een blad1Het echte doc met daarachter een blad1Excel personal 3.jpg

Dat Blad1 waarover jij spreekt, is een tabblad in jouw Personal.xlsb, dus het venster hoort bij personal.xlsb. Klik in dat venster op Beeld, verbergen, sluit Excel en laat je persoonlijke macro werkmap opslaan.
Top. Ik ben helemaal blij, het is gelukt en opgelost.
Nogmaals dank.
Met vriendelijke groet, Johan van Poelgeest alias OpaMisterC