SOLVED

Formula

Copper Contributor

Hallo, how do I write in a Formula:

I have a column M and is has 10 numbers. In each cell ( M1, M2, M3, M4 etc) 1 number

This number can have the value 1 or smaller than 1.

If the number is 1.00 , then nothing happens, if it is smaller than 1.00, then the following must happen:

Suppose:

M1 = 1.00  N1 = 6,70
M2 = 1.00  N2 = 10,50
M3 = 1.00  N3 = 21,14
M4 = 0.59  N4 = 31.69


Then (N4-N3)*n4 + N3

 

But when M4 =1 and M5 also,  then M6 could be < 1. The value of M may change. This is related to the height of a % what you enter in another cell.

 

Groet, Christa van Dee, The Netherlands

 

18 Replies

@ChristavanDee 

I'm afraid that is not very clear. I assume that you want the result of a calculation to appear in the first row that has a value <1 in column M, but where? And what if the next row has a value of 1 again? Or a value <1? Please try to be as specific as possible.

@ChristavanDee 

Perhaps something like this, not sure I understood the logic correctly

image.png

@ChristavanDee 

 

=IF(M1<1,"",($N$4-$N$3)*$N$4+$N$3)

 

I would be happy to know if I could help.

 

Nikolino

I know I don't know anything (Socrates)

* Kindly Mark and Vote this reply if it helps please, as it will be beneficial to more Community members reading here.

@Hans Vogelaar 

 

Hi Hans, are you Dutch? So I can write in Dutch.....

N. Years. M.
2,67 1 1,00
6,70 1,3 2 1,00. (6,70 = (2*2,67 + 1,3)
10,50 2,11 3 1,00. (10,50 = 3*2,67 + 2*1,3 + 2,11)
21,14 2,17 4 1,00. etc
31,69 2,24 5 0,43
45,30 3,07 6 0,00
61,31 2,39. 7 0,00
76,92 3,29 8 0,00
103,32 3,42 9 0,00
128,70 2,67 10 0,00

Then (N4-N3)*n4 + N3. will be 25,66

M = IRR but I want to know, how many job years it takes to earn the investment back
N = FTE

So when my turnover changes, M will change but also my number of FTE. And I want a formula to calculate Job years (BEP)

@ChristavanDee 

Yes, I'm Dutch, but I'm terrible at financial calculations, so I'll leave this to the others.

Hi hans, and I'm terrible in English so it's quit difficult to explain what I need.

@ChristavanDee 

If you wish, you can post your question in Dutch here. I'll see what I can make of it.

Oh dat is super. Ik heb een kolom met 10 jaren ( jaar 1, jaar 2, jaar 3) kolom L.

In kolom M heb ik de jaren die ik nodig heb om het geïnvesteerde bedrag terug te verdien, Stel ik verdien het terug in 4,36 jaar dan is jaar 1 = 1, jaar 2 = 1, maar 3 = 1, jaar 4 =1 en jaar 5 is 0,36 (dit heb ik in een ander worksheet uitgerekend). Het is 1e jaar kan in door de investeringen 2,67 FTE aan het werk zetten, het jaar 2 - 1,35 FTE , jaar 3 - 2,11 FTE, jaar 4 - 2,17 FTE en jaar 5 - 3,07. Jaar 6 is niet meer van belang, want dan is het al terug verdient. Nu wil ik graag mijn terugverdien tijd niet in jaren maar in baanjaren. Na 5 jaar heb ik dan (2,75*5)+(1,36*4)+(2,11*3)+(2,17*2)+(2,24*1) = 31,69 baanjaren, maar ik wil graag weten hoeveel baanjaren ik heb na 4,36 jaar. Of zich is dat niet moeilijk, maar ..... 4,36 jaar is geen vast gegeven, want stel kan het sneller terugverdienen als ik mijn omzet met % verhoog, het kan ook anders ook. Als mijn omzet lager wordt (bijv. 3 % per jaar) dan wordt mijn terugverdien tijd ook langer. Het kan zelfs 5,98 worden of zelfs 6,45 of 7, 23. En daar wil ik dus graag een formule voor, dat mijn baanjaren overeenkomen met mijn terugverdien jaar.

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

In ieder geval al super fijn dat je wilt helpen. Thnx

@ChristavanDee 

Het spiijt me, maar ik snap er echt niets van. Waar komen 2,75 en 1, 36 enz. vandaan in de berekening (2,75*5)+(1,36*4)+(2,11*3)+(2,17*2)+(2,24*1)?

2,75 en 1,36 zijn FTE die ontstaan vanwege extra banen die er gecreëerd worden vanwege de investeringen. Ik weet het, het is erg gecompliceerd. Ik ben bezig met een Business Case voor mijn studie en mijn docent wil een prognose berekening, het probleem is echter dat mijn project een subsidie project is, waar men niet geïnteresseerd is in een financiële opbrengst. De docent wil per se dat ik een calculatie maak, dus ik heb getracht het geheel om te zetten naar extra arbeidsplaatsen voor mensen met een uitkering (mensen uit de bijstand, is dan dus een opbrengst voor de gemeente.). Dat heb ik er maar van gemaakt. Ik wil nu dus weten na hoeveel baanjaren ik de investering eruit heb.

@ChristavanDee 

Misschien helpt het als je een voorbeeld-werkmap bijvoegt.

Ik wil dus graag in cel b17 een formule (de waarden staan in i35 tot N44

Als ik het met de hand uitreken, dan is de waarde van b17, het getal 25,66

Het probleem is dat wanneer ik de percentage in C34-C43 verander, de terugverdientijd in jaren kan veranderen, maar dus ook het aantal baanjaren van de FTE's

@ChristavanDee 

Kijk eens naar de bijgevoegde versie

Hi Hans,

GEWELDIG!!! Eigenlijk heel eenvoudig. Ik zit mij daar een partij moeilijk te doen. Super bedankt. Je hebt mij enorm geholpen. Nogmaals bedankt.
Hallo hans,

weet je ook hoe ik mijn business case van deze site kan verwijderen? Groet Christa

Groet Christa
best response confirmed by ChristavanDee (Copper Contributor)
Solution

@ChristavanDee 

Normaal gesporken is het niet de bedoeling om bijgevoegde bestanden weer te verwijderen, omdat dat het voor anderen onbegrijpelijk maakt. Maar je kan het als volgt doen:

Klik op de v in de rechter bovenhoek.

Kies 'Edit Reply' uit het menu.

S0363.png

Beweeg de muisaanwijzer over het bijgevoegde bestand onderin het antwoord.

Klik op het kruisje aan de rechterkant.

S0364.png

Klik op Post.

1 best response

Accepted Solutions
best response confirmed by ChristavanDee (Copper Contributor)
Solution

@ChristavanDee 

Normaal gesporken is het niet de bedoeling om bijgevoegde bestanden weer te verwijderen, omdat dat het voor anderen onbegrijpelijk maakt. Maar je kan het als volgt doen:

Klik op de v in de rechter bovenhoek.

Kies 'Edit Reply' uit het menu.

S0363.png

Beweeg de muisaanwijzer over het bijgevoegde bestand onderin het antwoord.

Klik op het kruisje aan de rechterkant.

S0364.png

Klik op Post.

View solution in original post